Welkom in de Kooger Kerk

ANBI - Stichting Collectie Verloop - RSIN: 816790486

Verantwoording 2020

Officiële naam en publiek bekende naam

Stichting Collectie Verloop

KVK en/of RSIN nummer

RSIN: 816790486

Post- of bezoekadres

penningmeester: Meerkoet 1, 1722 JE Zuidscharwoude

Doelstelling

Het verwerven –en het conserveren – van als kunstzinnige werkstukken beschouwde muziekinstrumenten, voor zover voorzien van één of meer handklavieren en voor zover ouder dan eenhonderd vijftig jaar.

Beleidsplan

Het bestuur van de Stichting heeft een beleidsplan opgesteld met het doel het Pilcher orgel te restaureren. Daartoe zijn diverse offertes aangevraagd waarbij bleek dat de gunstigste aanbieding werd gegeven door de firma Martin Goetze & Dominic Gwynn uit Engeland.

Bestuur en beloningsbeleid

Dirk Bakker - voorzitter, Gerard Verloop -secretaris, Jan A. Jong - penningmeester

Activiteitenverslag

Door de zorgelijke staat waarin het orgel zich de laatste jaren bevond, was bespeling van het instrument niet goed mogelijk. Enkele toetsen werkten niet, het Pedaal functioneerde niet naar wens. Er waren nog diverse andere gebreken, allen beschreven in het restauratierapport.

Het bestuur heeft zich de laatste jaren intensief beziggehouden met onderzoek naar mogelijkheden voor restauratie. In december 2010 werd daartoe een offerte uitgebracht door de fa Martin Goetze en Dominic Gwynn uit het Engelse Welbeck bij Worksop in Noord-Nottinghamshire. De Provincie Noord-Holland ondersteunde het plan met een substantiële subsidie. Het Pilcher orgel is op 22 en 23 oktober 2014 uiteengenomen en per vrachtauto vervoerd naar de Engelse orgelmaker.

Het is terug geplaatst op 11 en 12 augustus 2015. Uiterlijk opvallende kenmerken zijn het nieuwe (halve) Pedaal, en de opnieuw aangebrachte handwindpomp. Door een extra privé donatie van een plaatsgenoot kon eveneens het vergulden van de frontpijpen worden gerealiseerd.

Nadat het orgel zich gesetteld had, heeft orgelbouwer Dominic Gwynn half november 2015 de laatste hand aan het orgel gelegd.

Bij het schilderen van de muren in de kerk is per ongeluk ook de suskist afgedekt terwijl de motor van het orgel aan stond. Gevolg was en doorgebrande motor. Er is in de loop van 2018 een schakelaar met een duidelijk rood waarschuwingslicht aangebracht om dit in de toekomst te voorkomen.

Bij sommige concerten worden vanwege de ruimte de orgelbank en het pedaal weggezet, zodat er plaats vrij komt voor zangers cq instrumentalisten. Ter vermijding van aanrakingsschade door stoelen, wordt in die gevallen een plank gelegd aan de voet van het orgel.

Financiën

Inkomsten 2020				uitgaven 2020