Welkom in de Kooger Kerk

ANBI - STICHTING KOOGER KERK - RSIN 816785703

De Stichting Kooger Kerk is geregistreerd als een culturele ANBI. Giften aan de Stichting zijn voor 125% aftrekbaar in de inkomstenbelasting.

Verantwoording 2020

Officiële naam en publiek bekende naam

Stichting Kooger Kerk

KVK en/of RSIN nummer

RSIN 816785703

Post- of bezoekadres

secretariaat: Meerkoet 1, 1722 JE Zuidscharwoude

Doelstelling

De Stichting heeft ten doel het organiseren van culturele activiteiten in de Kooger Kerk en het ter beschikking stellen van het kerkgebouw aan derden, zodat het kerkgebouw en het daarin bevindende Van Dam orgel uit 1881 als levend monument kan voortbestaan en behouden blijft.

Beleidsplan

Voor het jaar 2020 had het Bestuur een beleidsplan opgesteld waarbij meer dan 20 concerten, 1 expositie, en diverse lezingen plaats zouden vinden in dit Rijksmonument en de Rode Steen. Gestreefd werd naar een evenwichtige maar wel afwisselende reeks concerten. Naast instrumentale muziek van diverse ensembles zoals Duo Pagluza, Fling & Wheelbarrowband, Andors Jazz Band, dwarsfluitensemble Suring, Unicorn, Harmonie Excelsior, Muziekvereniging Kadans stonden er ook diverse gerenommeerde koren op het programma zoals Monteverdi kamerkoor Utrecht olv Wouter Verhage, Zangvereniging St. Caecilia, koor Grenzenloos, vrouwenkoor Vigorosa , a capella kwartet Rusalki, Bella Cantara, Frank en Zij Ook het Van Dam orgel zou twee keer klinken in een orgelconcert. De akoestiek leent zich bij uitstek voor orgelmuziek. Het programma werd helaas gedwarsboomd door het wereldwijd verspreide virus Corona, waardoor bijkans het hele culturele en geestelijke leven geveld werd. Vele activiteiten moesten worden stopgezet en zelfs voor het volgend jaar 2021 staat alles op losse schroeven. Het behoeft geen betoog dat dit voor de Stichting een grote slag betekent. Verstoken van inkomsten terwijl de onderhoudskosten gewoon doorgaan. De schade valt niet meer in te halen. Zelfs de burgerlijke huwelijken werden afgezegd.
Het enige dat we momenteel kunnen doen, is hopen op betere tijden. Ons algemeen beleid richt zich niet op grote evenementen maar op kleinere overzichtelijke ensembles. Er wordt naar gekeken of het mogelijk is elk jaar een componist met een bredere uitstraling in het muzikale spectrum te plaatsen om zijn/haar geboorte- cq sterfjaar te herdenken. Voorts wordt in de loop der jaren het gebruik van de kerk gestimuleerd door een plaats te geven aan de maandelijkse Cantatediensten in de context zoals dat bij Bach gebruikelijk was. Ook dit onderdeel brengt veel mensen van heel verschillende komaf in de kerk. Er vinden dan veel discussies en gesprekken plaats die er toe doen. Dit jaar zouden we meedoen aan ‘Monumentendag’ op 12 september en we zochten daarbij aansluiting bij het landelijk thema leermo(nu)ment. De beide orgels zouden bespeeld worden en bezoekers zouden uitleg krijgen van hoe een orgel werkt. Ook dit evenement ging niet door. Wel stonden de deuren open voor passanten om de mensen gelegenheid te geven tot een kijkje in de kerk.

Bestuur en beloningsbeleid

Reyn B. Lont - voorzitter, Jan A. Jong - secretaris, Simon Barten - penningmeester.
De bestuursleden werken geheel op basis van vrijwilligheid en krijgen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.

Activiteitenverslag

Het bestuur heeft ook dit jaar een vijftal keer vergaderd, roulerend bij de leden thuis. Basis van de vergaderingen zijn de steeds zeer uitgebreide agenda’s waarin vele, zo niet alle zaken de Kooger Kerk betreffende staan. Het geeft altijd veel stof tot discussiëren. De vele concerten brengen in normale jaren veel mensen naar de kerk en we stellen vast dat de Kooger Kerk enig is in zijn soort in Langedijk en wijde omgeving. Makkelijk bereikbaar en geschikt voor rolstoelers. De kerk is gericht op de maatschappij en verleent diensten waarbij men zich welkom voelt, een graag bezocht cultureel en geestelijk centrum.

Financiën

Inkomsten 2020					uitgaven 2020