ANBI - Vereniging voor het houden van Oecumenische Diensten in de Kooger Kerk - RSIN 816365374

De Vereniging voor het houden van Oecumenische Diensten in de Kooger Kerk is geregistreerd als een ANBI. Giften aan de Stichting zijn voor 100% aftrekbaar in de inkomstenbelasting.

Verantwoording 2022

Officiële naam en publiek bekende naam

Vereniging voor het houden van Oecumenische Diensten in de Kooger Kerk

KVK en/of RSIN nummer

Post- of bezoekadres

secretariaat: Meerkoet 1, 1722 JE Zuidscharwoude

Doelstelling

De Vereniging, ook bekend als de Cantate Vereniging Kooger Kerk, heeft zich sinds het jaar 2000 tot taak gesteld op elke derde zondag van de maand een dienst te organiseren waar een cantate het hart van de dienst vormt. Meestal betreft dit een cantate van Johann Sebastian Bach (1685-1750) met af en toe een uitzondering die de regel bevestigt. Ook op de regel van de derde zondag wordt een uitzondering gemaakt in die maand waarin een christelijke feestdag gevierd wordt op een andere dan de derde zondag.
Met de PKN-Langedijk-Noord bestaat een werkrelatie, die tot uiting komt in de gezamenlijke viering van de Goede Vrijdag. Voorts is in de afgelopen jaren is een aantal keren een buitengewone dienst georganiseerd.

tba

Bestuurssamenstelling, het beloningsbeleid van de instelling en de namen van de bestuurders

Kees Zwaga - voorzitter, Jan A. Jong - secretaris, Simon Barten - penningmeester en André Martius. Adviseur van het bestuur is dr. Ferdinand van Melle.

Activiteitenverslag

In het jaar 2022 kwam in februari een eind aan de restricties opgelegd door de Coronapandemie. In totaal konden 10 diensten georganiseerd worden, waarvan 8 met een cantate van Johann Sebastian Bach, 1 met het Magnificat van Vivaldi, terwijl de Kerstnacht muzikaal gevuld werd met delen uit Bach’s Weihnachtsoratorium en het Gloria van Vivaldi. Ondanks beperkingen konden we zo’n 650 bezoekers verwelkomen. Langzamerhand klimmen we weer uit het dal waarin we de laatste twee jaren door de corona perikelen terecht gekomen waren. De gebruikelijke viering van de Goede Vrijdag vond plaats in samenwerking met de PKN-Langedijk Noord. In de corona jaren konden er geen Algemene Ledenvergaderingen gehouden worden.

Liturgische Werkgroep

De huidige werkgroep heeft alle uitvoeringen helpen voorbereiden en is in die zin een sterke factor in het bepalen van de inhoud van de diensten. Leden van de werkgroep zijn: André Martius, Lammert de Vries en JanA Jong.

Koor en musici

Na vele jaren van trouwe dienst bleek in de zomer van 2022, dat het Collegium Vocale Camerata niet langer de diensten zou kunnen begeleiden. Het zingen van een cantate is geen sinecure en ook leeftijd is aan het koor niet voorbij gegaan, met alle gevolgen van dien. De dirigent en het Bestuur hebben in samenwerking met ds Rob Basten in de zomer de hoofden gebogen over het vervolg en dankzij de inventiviteit en inzet van enkelen zijn er voor 2023 afspraken gemaakt ten einde de cantatediensten proberen te kunnen continueren. Zo is het plan meer solo cantates te brengen en is er een vergrote inbreng van externe koren. Het Bestuur spreekt dank uit aan met name dirigent Gerard Leegwater voor zijn gedreven inzet.

Financiën

Het ledental lag eind 2022 op 62. Het ledenaantal liep in 2022 terug door verhuizingen en overlijden en opzeggingen om uiteenlopende redenen. Een drietal nieuwe leden meldde zich. De terugloop van het ledental is voor het Bestuur een punt van zorg. Tot genoegen van het bestuur werd een enkele cantatedienst gesponsord, hetgeen in belangrijke mate heeft bijgedragen tot een redelijk gunstig financieel jaar. De penningmeester heeft het bestuur voorzien van een getrouwelijk financieel verslag over 2022 en de kascommissie concludeerde dat de getoonde cijfers klopten, en het geld op de bankrekening stond. Enkele correcties zullen nog door de penningmeester worden uitgevoerd. De kascommissie over 2022 bestond uit de leden André Martius en Yolanda de Leeuw

Baten en lasten 2022

Inkomsten 2022				Uitgaven 2022